Het ''algemene'' kleine vragen topic

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
derbi-ftw
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Rippert schreef:Oke, bedankt.

Kan je hem ook met een compressor schoonspuiten of moet hij helemaal open.
Als hij toch open moet doe ik er gelijk een doppler endurance of iets dergelijks in.

Maar zou het “te” strak aandraaien er iets mee te maken of niet, ik vond het zo raar dat de krassen alleen op de vier plekken zaten waar de tapeinde ook zitten.
Over het te strak aandraaien durf ik niets over te zeggen. Je zou hem inderdaad met de compressor goed kunnen blazen, maar er zal altijd een kans bestaan dat er ijzerdeeltjes vast komen te zitten in de krukaslagers / big end.

De Doppler Endurance krukas is trouwens wel een zeer goede krukas.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
derbi-ftw
Pro tuner
Derbi Senda X-Treme 50cc

timm_ schreef:Ik zit met een probleempje met mijn derbi. Dit is namelijk dat hij veel (heel veel) olie lekt bij mijn flens.
Blijf het maar schoonmaken, en word er nu wel een beetje gek van :wall:

Heb (zover ik weet) dit probleem sinds ik mijn Airsal 80 heb. Setup:

Airsal 80
SCR Corse Racingline 85/90
Polini PWK 24MM
Voca Powerfilter

Is nog niet 100% goed afgesteld, maar had dit ook al met mijn vorige uitlaten die wel goed afgesteld waren.

iemand suggesties ? :box:

Dacht zelf aan blokolie legen en verversen, en misschien voortaan m'n benzinekraantje uitzetten als ik hem niet gebruik.

Meng zelf 1:40
Wat voor olie (soort/merk) gebruik je? toch geen 4T olie :emo:
Verder is 1:40 redelijk normaal voor deze set-up.

Mogelijke oorzaken:

Verkeerde SCR Corse flens.
Verkeerde olie.
Krukaskeerring is lek.
Te rijk afgesteld.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
timm_
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme, Rieju MRT Pro 2011

Ongelezen bericht door timm_ »

Ik meng met Castrol Power RS. Bougie is lichtbruin, dus te rijk afgesteld lijkt me niet.

Flens heb ik al meerdere malen opnieuw gemonteerd, maar ook dit helpt niet. :sad:

Morgen maar eens m'n blokolie vervangen, en anders maar kijken naar de krukaskeerring. Is dat veel werk om te vervangen?
derbi-ftw
Pro tuner
Derbi Senda X-Treme 50cc

Ik zou eerder de blok olie eruit halen, en dan direct de krukas keerring nakijken (preventief vervangen zou nog beter zijn).
Anders moet je straks 2x de versnellingsbak olie vervangen.

Castrol Power RS 2T is goed.
Bougie zegt niet alles, maar zal ook wel prima zijn.
SCR Corse heeft nu 2 soorten flensen. Een platte en conische. Derbi heeft de conische flens nodig, voor de beste afdichting.
timm_
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme, Rieju MRT Pro 2011

Ongelezen bericht door timm_ »

derbi-ftw schreef:Ik zou eerder de blok olie eruit halen, en dan direct de krukas keerring nakijken (preventief vervangen zou nog beter zijn).
Anders moet je straks 2x de versnellingsbak olie vervangen.

Castrol Power RS 2T is goed.
Bougie zegt niet alles, maar zal ook wel prima zijn.
SCR Corse heeft nu 2 soorten flensen. Een platte en conische. Derbi heeft de conische flens nodig, voor de beste afdichting.
Probleem is zo goed als opgelost. Heb eerst m’n blokolie leeg laten lopen (waar maar 300ml uitkwam :blink: ) en weer gevuld natuurlijk. Daarna m’n uitlaat er maar weer eens afgehaald, flens er weer strak opgezet met inbusbouten en hij lekt nu nog een klein beetje. Morgen maar eens vloeibare pakking proberen.
Rippert
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi drd evo limeted edition
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Ongelezen bericht door Rippert »

Na mijn vastlopen zit ik te twijfelen tussen deze drie cilinders voor mijn nt blok
Airsal 80
Airsal 80 racing extreme (die rode)
Malossi mhr replica 80

Mijn setup is:
Malossi mhr supermoto
Mikuni 21mm powerfilter+ malossi vl6
Doppler endurance
Aan deze setup wil ik liever niks veranderen.

Wat adviseren jullie?

Andere cilinders kunnen ook natuurlijk maar ik ga liever niet over de €300,- voor een cilinderkitje
derbi-ftw
Pro tuner
Derbi Senda X-Treme 50cc

De Malossi MHR 80 Racing ? Iets meer vermogen, iets minder slijtvast dan de Replica.
De normale 80cc Airsal is al erg bekent, en goede prestaties.
De Airsal Xtreme heeft behoorlijk wat meer vermogen dan de normale 80cc Airsal. (ook wat minder slijtvast).

De set-up is prima te doen (21mm is wel aan de kleine kant, maar zou als minimum net kunnen).
Xtreme-R
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Citroen Saxo 1.1i
Aprilia rs125

Ongelezen bericht door Xtreme-R »

Rippert schreef:Na mijn vastlopen zit ik te twijfelen tussen deze drie cilinders voor mijn nt blok
Airsal 80
Airsal 80 racing extreme (die rode)
Malossi mhr replica 80

Mijn setup is:
Malossi mhr supermoto
Mikuni 21mm powerfilter+ malossi vl6
Doppler endurance
Aan deze setup wil ik liever niks veranderen.

Wat adviseren jullie?

Andere cilinders kunnen ook natuurlijk maar ik ga liever niet over de €300,- voor een cilinderkitje
Prijs kwaliteit verhouding en het feit dat je met een 21mm carburateur rijdt zou ik adviseren een 'normale' Airsal 80cc aan te schaffen
timcc schreef:ik adviseer de yasuni cross haal je met standaard 50 cc dikke 100 mee
:wave:
Rippert
Banden plakker
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Bedankt, dan ga ik weer voor de “normale” airsal 80.
Nog een vraagje, mijn oude cilinder was ook een airsal 80, nu heb ik mijn blok open liggen en zag dat de poorten van de cilinder groter zijn dan die van het carter. Heeft het dan zin om het te grote deel van het carter af te vijlen? Zul je hier vermogenswinst mee behalen?
Narco
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Ongelezen bericht door Narco »

Ja daar haal je veel winst mee.

Maar dan moet je wel het blok splitsen en je krukas eruit halen, want anders vallen de metaaldeeltjes zo in je lagers.
En je carter bewerken gaat het beste met een freesje in de flexibele as van een dremel of een hangmotor.

Ik heb dit laatst ook gedaan, zie hier viewtopic.php?f=10&t=21834&start=60#p342257
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Rippert
Banden plakker
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Het carter is inderdaad al gesplitst. Ik heb alleen geen dremel of frees oid. Ik ga wel gewoon wat kutten met vijltjes denk ik, moet ook wel goedkomen hoop ik.

Zo netjes als in jouw topic zal ik het waarschijnlijk niet krijgen maar alle beetjes helpen.
Narco
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Ongelezen bericht door Narco »

Bij de Action verkopen ze een imitatie Dremel, maar dan van het merk Ferm, voor 19 euro.
Deze gaat misschien korter mee als een echte Dremel, maar je kan er wel mee fresen.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Rippert
Banden plakker
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Ben ik weer, ik ben net klaar met het reviseren van mijn motorblok. Ik ben alleen bang dat er iets niet goed zit, uit het luchtfilter komt een soort zwaar geluid. Ik ben bang dat er een lager of een keerring niet goed zit bij de krukas. Iemand enig idee, want anders moet ik mijn blokje weer openhalen. Of is dit gewoon het “inloopproces” wat je hoort?

Wat ik vervangen heb zijn: krukas (doppler endurance), airsal 80 cilinder, krukas- en bloklagers, alle keerringen en de grondplaat.

Overige set-up is:
Malossi mhr supermoto en een mikuni 21 (of 20?) carb
Rippert
Banden plakker
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Heb nog een filmpje ervan gemaakt:
https://youtu.be/1GPdsEn2L00
Rippert
Banden plakker
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Ik heb nog een update, als ik mn benzinekraan dicht zet en eventjes wacht, dan loopt hij wel zelfstandig stationair. Even later gaat hij dan sneller lopen en gaat uit omdat de vlotterbak dan natuurlijk leeg is. Kan ik hieruit concluderen dat het een carburateur en geen krukas probleem is?
MarekD
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi senda

Ongelezen bericht door MarekD »

Ik heb een Derbi senda uit 2008 met een leovince x fight uitlaat. graag zou ik deze willen begrenzen met een flens met een prop erin, zodat ze makkelijk kan omwisselen als ik met vrienden ga rijden. iemand enig idee waar ik een flens met prop kan halen of een andere tip om mijn derbi ongeveer 55/60 te laten lopen. hij loopt nu namelijk 80
jesse1010
Banden plakker
Vervoersmiddel: derbi gpr 50

Ongelezen bericht door jesse1010 »

jo mensen

heb een derbi gpr 50 bouwjaar 2006 en loop ongeveer 85km/uur. dat vind ik allen maar mooi maar de politie niet echt. moet hem dus weer laten keuren. had het idee omdat met tandwielen te doen omdat die toch vervangen moeten worden. zit nu voor tandwiel van 15 en achter van 53. wat zou ik er op moeten zetten om te zorgen dat die weet ongeveer 50km/uur loopt??

jesse
Laatst gewijzigd door jesse1010 op za 04 aug 2018, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
derbi-ftw
Pro tuner
Derbi Senda X-Treme 50cc

jesse1010 schreef:jo mensen

heb een derbi gpr 50 bouwjaar 2006 en loop ongeveer 85km/uur. dat vind ik allen maar mooi maar de politie niet echt. moet hem dus weer laten keuren. heeft iemand tips om dat makkelijk te doen?? (ook het liefst iets wat ik na de keuring weer terug kan naar originele staat)

jesse
Een uitlaat prop in de uitlaat zetten, luchtfilter begrenzer erin op, carburateur begrenzer erin. Afstellen.
Twv wat aanpassen (11/53 bijvoorbeeld).
jesse1010
Banden plakker
Vervoersmiddel: derbi gpr 50

Ongelezen bericht door jesse1010 »

derbi-ftw schreef:
jesse1010 schreef:jo mensen

heb een derbi gpr 50 bouwjaar 2006 en loop ongeveer 85km/uur. dat vind ik allen maar mooi maar de politie niet echt. moet hem dus weer laten keuren. heeft iemand tips om dat makkelijk te doen?? (ook het liefst iets wat ik na de keuring weer terug kan naar originele staat)

jesse
Een uitlaat prop in de uitlaat zetten, luchtfilter begrenzer erin op, carburateur begrenzer erin. Afstellen.
Twv wat aanpassen (11/53 bijvoorbeeld).
twv aanpassen lijkt met wel goed idee!! heb je nog een goeie site om tandwielen te bestellen?
robsol
Banden plakker
Vervoersmiddel: derbi drd evo 2010

Ongelezen bericht door robsol »

Hoi ik heb een derbi drd evo uit 2010 (senda sm) maar er is een probleempje wanneer het regent wil die de arbeidsslag niet meer maken hoe komt dat loopt het via de bougie naar binnen of staat mn luchtfilter misschien tever open?

en dan nog een vraag ik ga een nieuwe schokbreker halen maar wil weten wat de orginele maat daarvan is
Plaats reactie